جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    اخلاق / اخلاق فرماندهي / ايمان و مومن
    تقسيم ديگري از تقوي


    تقوی به اعتباری دیگر به چهار قسم تقسیم می شود:

    1– تقوای اجتماعی و آن عبارت است از اینکه انسان در صحنه های اجتماعی حضور فعّال داشته باشد و از حق خویش پا فراتر نگذارد و به حقوق دیگران تجاوز نکند.

    2– تقوای فکری آن است که انسان از نظر فکری به گونه ای خود را مهذّب کرده باشد که فکر و نیّت بد به دل او خطور نکند و حتی خیالهایش نیز الهی شود، یعنی راههای دل را بر نفوذ شیطان یکباره ببندد تا فکرش آزاد شود.

    3– تقوای سیاسی یعنی انسان در صحنه های سیاسی جامعه مواظب باشد که هدف اصلی با بکارگیری وسایل گوناگون از بین نرود و به اصلِ باطل «هدف وسیله را توجیه می کند» دچار نشود. این برای مسئولین، فرماندهان و تمام افراد سپاه بسیار لازم است.

    «سیاست» به مفهوم درایت، تدبر، کیاست توجه و تدبیر از متن اسلام است و طبیعی است که در «سیاست» بدین معنی، هیچگاه از راه نامشروع به هدف مشروع نتوان رسید. باید هوشیار بود که هرگز با تبلیغ سوء، تهمت، رسوائی دیگران، فریب، دروغ، ریا، غیبت و تنها شعارهای انقلابی دادن دسترسی به اهداف مشروع ممکن نیست و مدعیان این موضوع ره باطل می پویند.

    4– تقوی شخصی که در این باره پیش از این سخن گفته شد.

    دستورالعمل امام صادق «ع» که در برگیرنده ي بهترین دستورها برای رستگاری انسان و تبیین خطوط کلّی روابط انسانی در حکومت اسلامی است، با سفارش به «تقوی» پایانی نیکو و شایسته یافت. زیرا «تقوی» اساس و شرط فلاح است.

    بر شما فرماندهان عزیز است که به احکام الهی مقیّد باشید؛ و فکر و رأی و عمل و واکنش شما برای خدا و به دستور خدا باشد؛ و با نیروی «تقوی» از لغزشها و سقوط به دام شیطان پیشگیری کنید.

    مبادا که در حرم دوست و در محضر او گناه کنید. بلکه از مکروهات بپرهیزید که مقدّمه ي گناه اند. بر واجبات و مستحبّات پایدار باشید و حقیقت عبادت را به قلبتان برسانید.

    عزیزانِ افتخارآفرین با خدا باشید تا خدا با شما باشد.

    «عبدالله نوفلی» گوید: وقتی دستورالعمل امام صادق «علیه السّلام» به «نجاشی» رسید، در آن نگریست و گفت: راست فرمود سرورم، به خدائی که جز او خدائی نیست؛ هیچکس به این نامه عمل نمی کند، مگر اینکه نجات یابد.

    «صَدَق والله الّذی لا اله إِلاّ هو، مولای فَمَا عَمل اَحدٌ بما فی هذا الکتاب الاّ نَجا»

    راوی گوید: «نجاشی» تا زنده بود، همواره به نامه ي امام صادق «ع» عمل می کرد:

    الحمدلله که توانستم نامه ي امام صادق (علیه السّلام) را اجمالاً ترجمه کنم. امیدوارم قابل استفاده باشد. مهم این است که این مجموعه در پاسخ به درخواست پیکارگران عزیز جبهه ها تدوین شده است. انشاء الله با این خدمت ناچیز، توانسته ایم اندکی از دین خود را به جبهه ها و عزیزان رزمنده، که نمونه ي انسان کامل اند، ادا کرده باشیم و این کار مورد عنایت ولی عصر (عجل الله فرجه) قرار گیرد.

    والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365